Mitä on populismi? Wikipedia sanoo:
Populismi (lat. populus,
kansa) tarkoittaa kansansuosioon useinkansankiihotuksellisin keinoin
tähtäävää poliittista toimintaa.[1]Populismia
on Peter Wilesin määritelmän mukaan jokainen uskonkappale tai
liike, joka perustuu seuraavalle pääpremissille: "Hyve asuu
yksinkertaisissa, tavallisissa ihmisissä, joita kansasta on
valtaosa, ja heidän kollektiivisissa traditioissaan."[2]
Entpä mitä on entropia? Taas
wikipediasta:
Entropia eli haje[2] on fysikaalinen suure,
joka ilmaiseeepäjärjestyksen määrän systeemissä.[1][3] Entropian
käsitettä käytetään termodynamiikassa ja tilastollisessa
mekaniikassa.Informaatioteoriassa entropialla
mitataan viestin sisältämän informaation määrää. Entropian
käsitteen otti fysiikassa ensimmäisenä käyttöön Rudolf
Clausius.[1]
Eli
entropia on hajaannusta ja populismi uskoa kansan/kulttuurin
yhtenäisyyteen. Luottamusta siihen, että kansaa ohjaa joko se sama
näkymätön käsi, joka ohjaa taloutta korkeampaan hyvään, tai
että kansa tietää. Näin määriteltynä populismihan voisi olla
ääridemokraattisuutta, ja viime kädessä perustella suorempaa
demokratiaa. On kuitenkin huolestuttavaa, jos edustuksellisessa
demokratiassa valitut pitävät kansalta saatua mandaattia tekosyynä
kritiikin yläpuolelle astumiselle ja oman arvostelukyvyn nostamiselle vallitsevaksi normiksi. Silloin on se ja sama mieltävätkö
äänestäjät itsensä proletariaatiksi vai lapuan kaartiksi jos
lopputuloksena on totalitaristinen diktatuuri, eli sanellun
maailmankuvan sosiaalinen todellisuus, joka kuten mikä tahansa
muukin uskonkappale, on ensisijainen jopa suhteessa fyysisesti
havaittavaan maailmaan.
Nyt,
pudottaakseni vielä yhden edellistä vittumaisemman sivistyssanan,
päästään jo aatehistoriallisessa kehityksessäkin enemmän tätä
päivää edustavaan diskurssiin eli keskusteluun: Postmoderni, ja
wikipediasta:
Postmodernismi (myös jälki- tai myöhäismodernismi)
on taiteen ja filosofiansuuntaus.[1][2] Postmodernismin
syntymiseen vaikutti teollistuneen yhteiskunnan muuttuminen toisen
maailmansodan jälkeen. Populaarikulttuurin merkitys
kasvoi,viestimet muuttuivat
ja kulttuuri kansainvälistyi.
Puhutaan myös postmodernistaelämäntavasta,
jossa kulutuksella ja
viestintävälineillä on suuri merkitys ja ainekset eri suunnista
sekoittuvat – kuten viihde ja korkeakulttuuri.[1] Postmodernin
yhteiskunnan on katsottu koostuvan yhä moninaisemmista ja alati
vaihtuvista osakulttuureista.[3]
Eli
vallitsevassa individualismin ilmapiirissä, jossa jokainen on vapaa
rakentamaan oman maailmankuvansa, myös maailmankuvallinen hajonta,
eli entropia kasvaa. On puhuttu myös siitä miten eri tieteen alat
ajautuvat väistämättömästi erityisaloiksi, joita ei voi yhdistää
yhtenäiseksi narratiiviksi, eli kertomukseksi. Tämä hajonta siis
ikään kuin pois sulkee luonteeltaan totalitaristisen M-teorian,
kaiken teorian, tai miksi sitä halutaan kutsuakkaan, vaikka messiaan
sanomaksi. Sillä jos jokainen on oma messiaansa, tai maailmankuvansa
tulkitsija, kaikki tietävät vain oman osansa, eikä kukaan tiedä
kaikkea. Tai itse asiassa, kaikki tietävät kaiken, mutta
kenelläkään ei ole oikeutta sanella yhtä maailmankuvaa ylitse
muiden. On äänestettävä.
Jos
äänestämme henkilöitä, jotka sanovat mitä sanovat, ja tekevät
mitä tekevät, eivätkä nämä kaksi välttämättä kohtaa, me emme itse asiassa tiedä mitä äänestämme. Me äänestämme sikaa säkissä. Esimerkkejähän meillä riittää, tarpeeksi, jotta voimme todeta,
että julkinen keskustelu on lähinnä muodollinen näytelmä, josta
huolimatta tehdään, mitä on mielivaltaisesti pienen piirin
konsensuksella aiottu. Ja yhteiskunta on vain kähminnän jatke, joka tekee siitä, mitä ikinä sitten päätetäänkään tehdä, laillista eli oikein. Vastakkainasettelun aika ei ole vain ohi, se
on kaikki kaikkia vastaan, mahtavaimmat eturyhmät ensin.
Yhteiskunnan kriisiytyessä, yhä vaikeutuvia ympäristöllisiä
olosuhteita unohtamatta, vaikutusvaltaa nähtävästi käytetään
yhä räikeämmin pienten eturyhmien etujen ajamiseen, ja vallitsevaa
”luonnontilaa” siis luonnehtii yhteisen edun sijaan kaikkien sota
kaikkia vastaan. Tietyssä mielessä taistelu vähenevistä
resursseista voi olla juuri tätä.
Yhteistyö
saattaisi pelastaa jotain, mutta se edellyttäisi laajaa konsensusta,
eli yhteistä ymmärrystä siitä, mitä tehdään ja miten. Ilman
konsensusta jokainen on yksin puolustamassa omaa näkemystään,
jolle riittää perusteluksi, että se on mielipide. Ja mennään
jopa niin pitkälle, että kommunikaatio viihteellistetään, jotta
vältyttäisiin kiusalliselta kohtaamiselta, heitetään läppää,
ja paetaan sen taakse, että tarkoitti jotain muuta kuin sanoi tai
että se mitä sanoi, oli se kuinka loukkaavaa hyvänsä, ei
tarkoittanut mitään. Kuten eivät vaalilupauksetkaan. Toinen
tulkinta on että kyseessä on se paljon puhuttu postmoderniksi
höpötykseksikkin parjattu kaksoispuhe, Orwellilainen doubletalk,
sanotaan jotain, mutta tarkoitetaankin jotain muuta. Tai sanotaan
jotain, joka kääntää vastakohdat toisikseen ja tosiksi yhtä
aikaa, kuten Orwell aikanaan oivalsi:
War is Peace
Freedom is Slavery
Ignorance is Strength
eli
Sota on Rauhaa
Vapaus Orjuutta
Tietämättömyys Voimaa.
On siis
tulkitsijan harteilla ymmärtää, että se mitä sanotaan, on
oikein, ja perustelee sen mitä tehdään. Pitää tietää, mitä
pitää jättää tietämättä ja ymmärtää miksi orjuutensa on
vapautta. Ja taisteltava, koska sota lopettaa kaikki sodat tai että
”the essence of time is war” eli >ajan olemus/luonne on sota<.
Jos avoimesta vihanpidosta jää kiinni, tekoa puolustellaan sillä,
ettei me tarkotettu mitään. Toisaalta on argumentoitu myös, että
kommunikaatio, eli vastavuoroinen keskustelu ei saisi sisältää
vallankäyttöä, olisi puhuttava siten, että välttää
sanelemista, olisi esitettävä selitysmalleja, ja annettava
yhdenvertaisen itsestään tietoisen toimijan tehdä oma ratkaisunsa,
olisi pitäydyttävä faktoissa, jotka voivat nykytiedon valossa olla vain
havaintoon perustuvia tulkintoja, muu olisi huijausta. Olisi myös
oltava itsestään tietoinen kertoja sisällä kokemassa eikä
meta-tasolla, kaiken yläpuolella sanelemassa.
Joka
kerta kun puhumme, viittaamme maailmaan, josta meillä on yhteistä
kokemusta, kaikista mielivaltaisista symboleista ja
merkityksettömistä sanoista huolimatta, mutta tarjoamme samalla
myös omaa tulkintaamme, omaa esitystämme siitä mitä maailma on.
Ja jos toivomme, että viestimme ymmärrettäisiin, että luomamme
mielikuva tekisi tehtävänsä, olemme aktiivisesti propagoineet
konsensusta, eli pyrkineet yhteisymmärrykseen, toisin sanoen, jos
kommunikaatio ei ole propagandistista luonteeltaan, sanat eivät
tarkoita mitään. Tai jos meidän kapinamme ei tuo meitä yhteen,
vaan ajaa meidät erilleen, jopa keskinäinen kommunikaatiomme
muuttuu merkityksettömäksi, koska menetämme yhteisen tekijyytemme,
näin siis jos luovumme pyrkimyksestä yhteisymmärrykseen.
Miten
me sitten olemme tulleetkaan havainneeksi tämän tilanteen, miten
olemme päätyneet tähän hetkeen, jonka me tunnistamme
nykyisyydeksi? Ja onko se meille kaikille ylipäänsä sama? Me
näemme julkisivujen, julisteiden, neonvalojen ja näyttöjen luoman
kuvan, pirstoutuneen, tuotteistetun ja viihteellistetyn esityksen
ihmiskulttuurista, eli höpöttävän peilin, jossa keskenään
ristiriitaiset, mutta toisistaan irtautuneet selitysmallit tupisevat
kuplissaan jääden yhtä lailla hampaattomiksi. Me ehkä näemme
myös että muodollinen julkisivu rakoilee, tarjottu narratiivi ei
selitä säröjä kuvassa, mutta jatkamme businestä niin kuin
ennenkin, koska emme ole samaa mieltä mistään uudistuksesta.
Voitaisiin myös sanoa, ikään kuin varmistaaksemme, että
doubletalk on ainoa oikea touus, että se spontaani järjestys, se
käytännön vallattomuus/mielivaltaisuus jolla taloudelliset
järjestelmämme ja sosiaalipoliittiset instituutiot ovat käytännössä
muotoutuneet, on anarkiaa, spontaanisti järjestäytynyttä, siis
siltä osin, miltä ne ovat paenneet määrittelevää valtaa
jäsentyessään toiminnaksi. Paperijälki, esityksineen,
päätöksineen, virkamieslausuntoineen ja mielipidekirjoituksineen
on kaikessa kakofonisuudessaan loistava esimerkki pirstaloituneesta
moniäänisestä narratiivista, jota postmoderniksi höpötykseksikin
on kutsuttu. Perussuomalaisethan tarjosivat kulttuuriohjelmassaan
valtion tuen poistamista postmodernilta höpötykseltä ja esittivät
että tuetaan vain kansallista henkeä nostattavia
kulttuurihankkeita.1
Populistit vastustavat maailmankuvallista hajontaa varsin
johdonmukaisesti vastustaessaan postmodernia tekotaidetta, joka
oirehtii kulttuurin viihteellistymistä ja merkityksen kaatumista.
Ongelmana
on, että kansallinen henki ei enää oikein selitä globaalia
nykymaailmaa. Näemme että maailmalla valtioiden ja valtioliittojen
politiikkaa sanelevat monikansalliset korporaatiot eivät edes
vaivaudu selittämään suuresta luomisvapaudesta kumpuavaa
mielivaltaansa. Valtiot, ilman johdonmukaista linjaa, ovat kuin
pelinappuloita massiivisten pääomakonglomeraattien kahmiessa
markkinoita ja resursseja itselleen. Businessmiehet valtion johdossa
ajattelevat kuin valtio olisi heidän ositettavakseen annettu yhtiö,
jonka silvottujen osien poistomyynnillä maksetaan osinkoja valtion velkojille ja
suurosakkaille, joiden etuja lobbaajat niin tehokkaasti ajavat.
Poliitikkojen rooliksi tässä näytelmässä jää höpöttää
postmodernia tekotaidetta samalla kun tarvittavat muutokset
toteutetaan käydystä keskustelusta huolimatta. Meidän valitsemiemme edustajien sanat ovat irrallaan maailmasta, jota koemme,
joka alati muuttuu hakien muotoaan kootuista selityksistä huolimatta, niiden suojissa, ja niitä tarkoitushakuisesti tulkiten, mutta joka jäsentyy käytännön toiminnaksi loppuviimein
ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Rinnakkaisvallalle otollista
luontoa on sitä enemmän, mitä aktiivisemmin valtio ajaa laitoksia
ja palveluitaan alas. Käytäntö vapautuu narratiivista, merkitys on
kadonnut. Jäljellä on vain maailma ilmiönä.
Se
miten elät, mitä systeemiä toteutat, on käytännön
vastalauseesi, ja jos symbolit ympärillä ovat merkityksestä
tyhjiä, sinun on määriteltävä ne edes itsellesi luodaksesi oman
karttasi. Joku voisi sanoa, että jokaisella on tekijänoikeudet
omasta maailmankuvastaan. Minä miellän siis maailmankuvan kartaksi, joka on selitysvoimaisimmillaan silloin kuin
symbolit korreloivat maaston kanssa, merkit kartalla viittaavat
johonkin, joka on tunnistettavissa kokemusympäristössä. Ja jos
hyväksyn avoimen vuorovaikutussuhteen, voidaan sanoa, että tämä
lukijan ja kirjoittajan välinen kommunikaatio tässä on ote avoimen
lähdekoodin maailmankuvasta. Sen mitä tämä kommunikaatio
selittää, minkä konsensuksen se saavuttaa, vastareaktioineen, on
sen vaikutusvallan mitta. On 18.9. eli lakkopäivä. Etelästä tuulee ja eilen nostettu
anarkian lippu liehuu pihalla entisessä antenninjalassa sateen
piiskattavana. Tiedettävästi kaksi ihmistä on vaikuttunut
symbolista, jonka merkitystä heille voin vain arvailla. Isä sanoi
sitä rosvolipuksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Entropia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Postmodernismi
No comments:
Post a Comment